torsdag 7 februari 2008

Den vanliga rekylen...

Ännu en dag med närmare 3% nedgång. Nervöst och ryckigt som vanligt. Men de brukar ju säga att ju mer det svänger och rör på sig desto närmare botten är vi.

Men ju mer jag tänker på det ju mer tror jag att det är köpläge nu. Nästa bolag som jag funderar på är ett investment bolag, mycket för att på ett billigt sätt få en bra spridning i portföljen. Jag har 3 kanditater. Industrivärden, Investor och kinnevik. Men kinnevik känns lite för exponerade mot mobiltelefoni där marginalerna är små och lönsamheten pressad. Så då återstår två.

Vilken av dessa det blir har jag inte bestämt än, båda känns som pålitliga kvalitetsbolag värda att ha i en väldiverserad portfölj. Kanske någon av er läsare har ett tips?

2 kommentarer:

Christian D. sa...

Om du söker lite, ser du att Industrivärden är mångas favorit framför Investor. Exempelvis pratar Aktiestinsen mycket om Industrivärden (och Ratos). Inte minst för att de har högre utdelning.

Jag har bägge, eftersom de har olika innehav och strategier. Investor har en liten del onoterat och riskkapital, medan Industrivärden har ett väldigt långsiktigt innehav.

Kapitalisten sa...

Tack för tippset, Jag tittade igenom industrivärdens innehav idag och fann väl egenligen inget bolag som jag direkt inte tyckte om.

Däremot missade jag att köpa några aktier eftersom jag lade en köporder under aktuell kurs mitt på dagen i tron att det skulle gå ner på eftermiddagen, men det gick ju upp istället. Så jag för försöka igen i nästa vecka.

Besvärligt det där när man har ett jobb att sköta de timmar som börsen är öppen ;)