fredag 8 februari 2008

Gigantisk vinst och mer sparkrav

Telia gör en för liten vinst och ska sparka en massa folk i ett stort sparprogram. Det låter kanske konstigt att jag säger det som vill bli rik, men den här kvartalsmentaliteten kan inte vara bra för ett företag. Om inte 5 miljarder i vinst räcker ett kvartal så vad ska man göra när man sparkat alla och vinsten inte når 6 miljarder nästa gång. Sparka fler?

Jag är mer inne på att det måste vara lönsamt att bygga långsiktiga värden som består och inte hela tiden hålla på att öka vinsten. Var jag storägare i ett bolag som tjänar 20-25 miljarder per år så skulle jag vara jävligt nöjd med det kan jag säga. Inte jaga de sista 100 miljonera.

Men det kanske är så enkelt att det inte är ägarna utan de höga cheferna som kommit på detta för att blåsa upp sina bonusar lite grann. Det är ju i så fall mer förståeligt.

Inga kommentarer: