söndag 18 maj 2008

Lägga samman csn lånen?

Jag har idag lån i två system hos csn. Dels en liten bit som är lån fram t.0.m 2001 och dels den stora biten som är lån efter det datumet.

Grejen är att lånen betalas för sig. Det gamla med 4% av inkomsten och det nya med fast avbetalning på 25 år. Lånen betalas parallellt.

Hittills har det inte gjort så mycket eftersom inkomsten som det gamla lånets återbetalningstid släpar efter med två år. Men nästa år så kommer återbetalningen på det att gå från ca 1500 per år till över 12000. Dessutom tillkommer det nya lånets avbetalning på en 8-9k.

Visserligen så är det gamla/lilla avbetalt på ett par år med den takten men det känns ändå lite surt. Om jag lägger ihop lånen så kommer den sammanlagda kostnaden endast att öka med någon tusenlapp eller två per år. Det är ca 10 000 kr skillnad i betalning det.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra här, men det lutar nog år sammanläggning nu när räntan ändå är så låg. Är det någon av er läsare som har suttit i samma sits och hur har ni resonerat?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är i en liknande situation. Som jag ser det så borde det vara bättre att slå ihop lånen eller? För
4% av lönen + (andra inkomster) kan bli en hel del. Och ju längre tiden går detså mindre blir lånet värt, så det vore bättre att investera de pengarna nu, istället för att betala tillbaka lånen onödigt snabbt, eller?
Nackdelen blir att om man skulle bli arbetslös så måste man ändå betala på det anutiteslånet.

Kapitalisten sa...

Ja det var så det blev tillslut (har skickat in ansökan om sammanläggningen).

Och skulle man vilja betala snabbare så finns det inga hinder för det så....

Anonym sa...

Jag ska göra det med, men har inte fått blanketterna än, tänker spara det som blir över på ett högränte konto så pengarna finns där, sen kan man alltid ta och betala extra av de pengarna om det behövs, .

Anonym sa...

Tog hem blanketten utan att fundera så mycket på det, fyllde i den igår och googlade idag för att hitta just ett sånt här bloginlägg. Magkänslan var ändå att det skulle vara smart, men nu har jag lite fler fakta på det också. Och några som tänker likadant här bland kommentarerna. Tack så mycket!