onsdag 30 januari 2008

Bra tv för pengarna

Köpte en platt tv för någon vecka sedan. Ja jag vet, man blir inte rik om man slösar så ;) men min gamla 28 tummare hade jag trots allt haft i 7 års tid så jag tyckte det var hög tid att uppgradera.

Kom på att jag skulle tipsa om min tv nu när jag såg att aftonbladet har gjort en betalrecension av ett par apparater. Jag köpte en Samsung M87 och gav ca 14k. För bara ett par månader sen så var det 20+k så jag känner mig nöjd med det :)

I vilket fall så är det en 40" full HD (1920*1080p) apparat och jag är bara så nöjd med den. Visst vanlig tv blir ju inte direkt någon aha upplevelse men gud vilken bild det blir med rätt material. Även dvd filmerna fick ett riktigt lyft och filmkänslan lyftes verkligen.

Nu saknar jag bara ett bra ljudsystem för att det ska bli komplett. Det jag har är ett halvtrasigt budgetsystem som minst är 5 år gammalt. Men efter tv:n så måste jag ta det lugnt med shoppandet ett tag. Man vill ju inte förköpa sig och jag måste ju ha kvar lite till att fyndköpa aktier med snart.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Synd att du köpte TV efter vad Aftonbladet skriver, för hade du köpt en Panasonic 42" PX70 plasma så hade du inte bara blivit nöjd med HD film utan även vanlig tv. För det första så tjänar du inget på att ha full HD upplösning på en sån liten TV som 40" och om du sen gillar att kolla på film så äger plasma över lcd i alla lägen. Men, säger inte att du köpt en dålig TV för Samsung vet hur man gör bra produkter, och i slutändan så är det viktiga att man själv är nöjd oavsett vad andra tyckare (mig själv inräknat) säger.

Kapitalisten sa...

Tja, för mig så hade den plasman du skriver om inte kommit långt i kravspecen. En upplösning på 1920*1080p är ett krav för mig då jag vill koppla in den till datorn. Dessutom så är bluray 1080p/24Hz och jag behöver därför en tv som kan visa 24Hz native och inte gör en 3:2 pulldown först.

Dessutom har samsungen digital ljudutgång så att jag kan få in ljudet i stereon utan en kass DA konvertering. 3 DVI, 2 scart, i VGA, Komponent, komposit borgar dessutom för att jag (troligen) aldrig får slut på ingångar till tillbehören.

Kan hålla med om att om man bara tittar på film så är en plasma bättre men lcd:n är mer mångsidig.

Anonym sa...

Själv gick jag "all the way" och köpte min en Pioneer 42":are på rea för bara 20 000 :- och är helnöjd. Vanlig digitaltv ser bättre ut än DVD och matar man den med HD-signal blir det givetvis makalöst bra. "Äkta" 24p stöd också :)

Anonym sa...

Tjänar inget med full upplösning???
Det var fan i mig den dummaste kommentaren hittills

Anonym sa...

Här ligger man i lä! 7 år gammal TV. Min är bara 21 år.Duger utmärkt,fast jag inte får in så många kanaler.Kan inte använda dvd heller.Finns inget uttag på en sån gammal TV.Inte textTV heller.Omodernt va? Men jag ska nöta på den tills den brakar ihop.För TV är inte hela mitt liv.

Unknown sa...

Till anonym:

Där har du fel! Man kan visst använda en DVD till din TV. Det du behöver är en RF-modulator. Finns för 300:- på Clas Ohlson. Köp sedan en billig DVD-spelare för 2-300:- så kan du se på DVD och behålla din gamla TV i 20 år till (om den håller).