söndag 13 januari 2008

Köpa lägenhet

Jag går i tankarna på att flytta från min hyresrätt in i en bostadsrätt. Frågan är bara om det är köpläge eller inte. Priserna är på väg ner i storstäderna men i Linköping tycker jag inte att priserna har gått ner så mycket än. Man vill ju inte lägga ut 700k nu och om ett år bara sitta på en lägenhet värd 500k.

Å andra sidan är det rena sedelpressen att flytta till en bostadsrätt med låg avgift om man jämför med att bo som jag gör nu. Nu betalar jag 4,7k för min bostad. Om jag istället skaffar en motsvarande bostadsrätt kanske jag får betala 2,5k i avgift vilket ger mig 2,2k att betala räntor och amorteringar med.

Som ni ser så är brytpunkten för när jag tjänar på affären att räntan inte får överstiga 2,2k i månaden givet att priserna står still. Till 5% ränta är den brytpunkten ca 500k. Problemet är bara att jag inte får sådär jättebra lägenhet för 500k... Blir till att fortsätta fundera.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är det inte lättare att skriva 4700 istället för 4,7k? Lika många tecken...

Anonym sa...

Kostnaden för en bostadsrätt är högre än hyra och kapitalkostnad...