lördag 15 december 2007

Aktieportföljen

Då ett av mina mål är att bygga upp en långsiktig aktieportfölj som kan generera inkomster i form av framförallt utdelningar. Värdeökningen är så klart viktigt den med men då det är extremt svårt att "pricka rätt" så tror jag mer på en långsiktig plan och endast se på värdeökningen som ett inflationsskydd och utdelningen som inkomsterna.

I dagsläget så är min aktieportfölj ganska blygsam med endast 3 innehav och inget är speciellt stort. Men man måste ju börja någonstans.

Idag äger jag följande aktier:
  • ABB
    Ett välmående bolag som genererar bra vinster och som jag tror har mycket att ge.
  • Ericsson
    Som ni säkert vet så tog bolaget ordentligt med stryk för en tid sedan vilket gör att jag ligger ordentligt back på detta innehav men jag tror att aktien kan återhämta sig.
  • Scania
    I takt med att världen globalisieras mer så transporteras allt fler varor allt länge sträckor. Lastbilar känns som en framtidsbranch. Scania ligger även långt fram när det gäller att ta fram motorer med låga utsläpp.

Utöver dessa aktier har jag även en del fonder, mestadels svenska aktiefonder men även en viss exponering mot tillväxtmarknader som Kina och Indien Även om det skakat en del i Kina på sistone så har dessa fonder gått riktigt bra i år.

Fonderna är bra eftersom man kan köpa för en mindre summa pengar varje månad. Jag sparar nu ca 2000 kronor i månaden i fonder medans aktier köps mer sällan då jag får ihop tillräckligt kapital för att kunna köpa utan att courtaget blir alltför stort.

Inga kommentarer: