lördag 15 december 2007

Lyxfällan

Det verkar som att lånefesten snurrar snabbare än på länge om man läser vad DN ekonomi skriver om det hela. Lån utan säkerhet är upp 73% på fyra år.

Lån utan säkerhet ja, det betyder dyra lån. På ett sätt tycker jag synd om alla stackare som går på dessa "räntefria" lån och avbetalningar. Faktum är att jag nyligen upptäckte att min egen mor, som alltid varit negativ till lån, hade köpt nya glasögon på kredit. Då jag frågade varför så fick jag beskedet att expediten hade sagt att "så gör alla" och "det är helt räntefritt". Vid en koll så visade det sig att den effektiva räntan var runt 10% så så var det med den biten.

Och för att inte tala om alla sms lån som poppar upp som svampar i jorden. Jag kan allvarligt inte förstå hur det kan finnas en marknad för den typen av lån. Det kostar ju en smärre förmögenhet att låna och man får bara behålla pengarna i en månad. Snacka om att gräva sin egna grav.

Slutsatsen måste ju vara att man ska vara dem som lånar ut pengar till hög ränta och dra lite nytta av konsumtionshysterin. Jag har faktiskt funderat på det men gett upp tanken. Dels så är det så mycket jobb och marknadsföring som behövs och dels så måste man ha ett rejält kapital att låna ut. Men det skulle man ju iofs kunna låna ihop, Till en låg ränta naturligtvis.

Jar undrar jag hur länge den här lånefesten kan fortsätta. Folk konsumerar med lånade pengar som gör att andra personer tjänar pengar som de sen belånar igen och konumerar ännu mer. Så länge spiralen går uppåt så fungerar det ju men vad händer när det vänder neråt?

Nu har ju kronofogden högkonjunktur så det är väl bara en tidsfråga innan vi får svaret på den frågan. Tills dess kanske lite aktier i ett inkassobolag vore en bra investering. Någon som känner till om det finns några börsnoterade sådana?

Inga kommentarer: