lördag 15 december 2007

Kyrkan och socialen

Jag läste just om att Socialen skickar fattiga till kyrkan för att få hjälp . Det är stockholms församlig som tar upp det hela. Tydligen så händer det allt oftare att personer söker sig till kyrkan för att de inte får den hjälp som de behöver av socialen.

För det första så måste jag säga att det är bedrövligt att samhället inte kan hjälpa de utsatta, jag betalader tex 12000 kronor i skatt förra månaden. Var tar de pengarna vägen?

Men lika bedrövligt är det att det att folk inte klarar sig på de normer som är uppsatta. Då jag inte har barn kan jag inte uttala mig om de normerna så jag väler att endast kommentera ensamboende normen. Man får alltså 4750 till hyra, vilket räcker till en helt ok lägenhet. Inte direkt så att man kan begära att bo i en trerummare på östermalm. Sen får man 3470 kr till hushållskostnader, samt extra för el och försäkring!

Hur kan en ensam person INTE klara sig på 3500 / mån när alla fasta utgifter är betalda? Jag tycker det låter som ett väldigt frikostligt bidrag. Det är klart att man inte har råd att åka till Thailand 2 veckor varje jul men hallå!? Det är faktiskt ingen rättighet att kuna lyxkonsumera. Ja mina vänner, resor till andra sidan jordklotet och platt-tv i varje rum är lyxkonsumtion. Ingen rättighet.

Får man socbidrag, eller försörjningsstöd som det numera heter så ska man banne mig inte ha råd med lyxartiklar. Man ska klara vardagen och få tillräckligt för att kunna jobba på att ta sig ur sin situation. Och till det räcker 3500 gott och väl!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror du missuppfattat det lite. De enda kostnaderna som inte ingår i de 3500 kr är just hyran och i vissa kommuner, som i Sthlm tydligen, en hemförsäkring, så det är mer än de faktiskt fasta kostnaderna du ska betala med det.

med andra ord så kan ett sjukbesök med medicin, om du inte nått upp till frikortsnivåerna (vilket kostar lite att uppnå) äta upp halva din månadsinkomst, om du har otur.

blogg.passagen.se/jj.n

Kapitalisten sa...

Ja nog trodde jag att man fick extra stöd för att klara av en sjukhusräkning tex.

Men frikort för sjukvård + medicin på ett år ligger på 900 + 1800 = 2700 eller 225 kronor i månaden.

Det är klart att det blir jättesvårt att klara en utgift på 2,7k om man bara får in 3,5k så då ser man verkligen hur viktigt det är med en buffert.

Fast har man försörjningsstöd så är det ju inte troligt att man har nån större buffert heller.

Nej då verkar idiotiskt i mina öron att man får extra ersättning till elräkningen men inte till medicin. Det borde vara tvärtom!