lördag 15 december 2007

Strategi

Dags att börja tala lite om de strategier som ska leda till en passiv inkomst som är så pass stor att jag inte behöver arbeta utan att jag kan göra det för att det är kul. För jag har ett kul jobb idag men hade jag dessutom en passiv inkomst på en 10k sek i månaden så skulle jag ha ännu roligare.

I dagsläget är det främst två typer av inkomster som jag kommer att fokusera på. Kapitalinkomster och reklamintäckter. Kapitalinkomsterna kommer mestadels att komma från aktier och fonder. Min långsiktiga plan här är att bygga upp en portfölj som är så stor att direktavkastningen (alltå utdelningarna) ensamt kommer att ge ett rejält tillskott till kassan. Värdeökningen av fonderna och aktierna får sedan svara för att skydda mitt kapital mot inflationen, spararens värsta fiende.

Den andra inkomstkällan som jag kommer att satsa på är reklamen. Till min hjälp så har jag Google adsense som tillåter mig att tjäna pengar genom att visa relevant reklam på mina hemsidor. Japp jag kommer successivt att skapa diverser webbprojekt som på sikt ska finaniseras enbart med reklam.

Adsense är väldigt lätt att komma igång med och jag rekommenderar det helt klart till alla som vill pröva på det här med internetannonsering. Nu är det ju ingen "bli rik snabbt" grej men många bäckar små blir snart en stor å i alla fall. Säg att man kan ha 10 olika hemsidor som vardera genererar 250 kr per månad. Det blir 2500 kr. En inte helt obetydlig extrainkomst.

Inga kommentarer: