söndag 16 december 2007

Pensionsspara

Äntligen en artikel som ifrågasätter om alla verkligen behöver pensionsspara. Missförstå mig inte nu jag tycker helt klart att alla bör spara. Det är inlåsningen i en pensionsförsäkring utan att få en ordentlig premie för det som jag inte tycker om.

Premien jag talar om är naturligtvis att man får göra ett skatteavdrag men sparandet är ju inte skattefritt. Det är endast en uppskjuten beskattning vilket gör att det endast är lönsamt om skatten vid pensioneringen är lägre än skatten som man betalar idag.

Självklart kan man inte veta vilken skattesatts som gäller om 20, 30 eller 40 år men en vild gissning är att den inte kommer att vara speciellt mycket lägre än idag. Nej enda gången det riktigt är en vinstaffär är om man idag betalar statlig skatt, men inte så mycket att man även kommer att betala statlig skatt efter pensionen. Dvs om man tjänar nånstans mellan kanske 28 och 40 tusen.

Själv ligger jag fortfarande under det intervallet så jag ser ingen anledning till att ha någon pensionsförsäkring idag. Jag kan lika gärna ha en vanlig depå hos någon nätmäklare och spara på den. Faktum är att jag tycker det är ganska komiskt med alla "larmrapporter" som då och då kommer ut om hur få 25 åringar som har en pensionsförsäkring.

Tittar man på avsändaren till dessa rapporter så är det nästan alltid ett livbolag som står bakom så de talar ju i egen sak. Jag brukar snarast bli förskräckt över hur många som faktiskt går på reklamen om pensionsförsäkringen.

En sak är i alla fall säker, och det är att banken är den stora vinnaren. Den får stora summor pengar inlåsta under lång tid och inte ens vid pensionen så kan man ta ut allt på en gång. Dessutom får banken betalt för det hela!

Så, spara mer och pensionsförsäkra mindre!

Inga kommentarer: